Miloš Hořejš; 2022
Invence ve službách Československého zahraničního obchodu a průmyslové výroby v letech 1918-1992
Národní technické muzeum Praha 2022, rozměr 215 x 265 mm, 307 s., ISBN 978-80-7037-349-1
Zahraniční obchod Československa prošel v korelaci s technicko-technologickými změnami, politickými, sociálními a kulturními realitami střední Evropy, resp. světa značnými proměnami. Zahraniční obchod byl ovlivněn krizovými předěly 20. století počínaje velkou hospodářskou krizí přes krize 70. a 80. let a konče krizí transformační. Na pozadí tohoto dynamického vývoje se zrcadlí mnohdy pohnuté osudy jednotlivých firem a podniků. Některé z nich dosáhly velkých úspěchů, např. exkluzivní firemní značky Baťa, Škoda, Poldi, řada dalších však nedokázala obstát a padla v ostrém boji se zahraniční konkurencí či v boji s vlastní slabostí a manažerskou nedostatečností.
Přes všechny vnější i vnitřní překážky si dokázala exportní značka Made in Czechoslovakia vydobýt své renomé a proslulost doslova ve všech koutech světa. Důkazem je i tato kniha, která prostřednictvím jednotlivých studií představuje známější i méně známe segmenty průmyslové výroby, které se svou měrou podílely na exportním úsilí Československa.
Nechybí ani studie zabývající se reklamou produktů československého průmyslu. I přesto že se kolektiv autor zaměřil především na export pod značkou Made in Czechoslovakia, nalezne čtenář v knize i studie mapující naopak dovoz některých komodit do Československa. Přeci jen nebyl československý průmysl z různých důvodů schopen v některých produktech uspokojit místní trh. V předkládané knize se objeví i studie mapující např. československou patentní politiku, rozvoj leteckého průmyslu a československé letecké konstrukční školy či vývoj elektrifikace Československa, jako nezbytné základny pro rozvoj československého průmyslu.
* Údaje takto označené jsou povinné a je třeba je vždy vyplnit.
* Údaje takto označené jsou povinné a je třeba je vždy vyplnit.
Invence ve službách Československého zahraničního obchodu a průmyslové výroby v letech 1918-1992
Národní technické muzeum Praha 2022, rozměr 215 x 265 mm, 307 s., ISBN 978-80-7037-349-1
Zahraniční obchod Československa prošel v korelaci s technicko-technologickými změnami, politickými, sociálními a kulturními realitami střední Evropy, resp. světa značnými proměnami. Zahraniční obchod byl ovlivněn krizovými předěly 20. století počínaje velkou hospodářskou krizí přes krize 70. a 80. let a konče krizí transformační. Na pozadí tohoto dynamického vývoje se zrcadlí mnohdy pohnuté osudy jednotlivých firem a podniků. Některé z nich dosáhly velkých úspěchů, např. exkluzivní firemní značky Baťa, Škoda, Poldi, řada dalších však nedokázala obstát a padla v ostrém boji se zahraniční konkurencí či v boji s vlastní slabostí a manažerskou nedostatečností.
Přes všechny vnější i vnitřní překážky si dokázala exportní značka Made in Czechoslovakia vydobýt své renomé a proslulost doslova ve všech koutech světa. Důkazem je i tato kniha, která prostřednictvím jednotlivých studií představuje známější i méně známe segmenty průmyslové výroby, které se svou měrou podílely na exportním úsilí Československa.
Nechybí ani studie zabývající se reklamou produktů československého průmyslu. I přesto že se kolektiv autor zaměřil především na export pod značkou Made in Czechoslovakia, nalezne čtenář v knize i studie mapující naopak dovoz některých komodit do Československa. Přeci jen nebyl československý průmysl z různých důvodů schopen v některých produktech uspokojit místní trh. V předkládané knize se objeví i studie mapující např. československou patentní politiku, rozvoj leteckého průmyslu a československé letecké konstrukční školy či vývoj elektrifikace Československa, jako nezbytné základny pro rozvoj československého průmyslu.