Jiří Hulák; 2021
Katalog k výstavě
Národní technické muzeum, Praha 2021; rozměr 210 x 260 mm, 136 s., ISBN 978-80-7037-321-7
Katalog první retrospektivní výstavy průmyslového designéra, původně ilustrátora a grafika Václava Kasíka (1929-2004).
Mimořádně talentovaný autor četných a pozoruhodných projektů dopravních prostředků (automobily Škoda a Tatra autobusy Karosa v 60. a 70. letech, kolejová vozidla v 70. letech, spolupráce na vývoji prototypů motocyklů ČZ od konce 60. do počátku 90. let), narážel často na limity československého znárodněného průmyslu. Dodnes však budí pozornost díky svým nadčasovým estetickým kvalitám.
Prototypy motocyklů ČZ vyvinuté ve spolupráci s konstruktérem Františkem Pudilem dokazují, že Kasíkovy návrhy mohly být realizovatelné za podmínky těsné a vstřícné spolupráce konstruktéra a designéra. Václav Kasík proslul i jako nadšený příznivec historických vozidel, především motocyklů. I zde zanechal nesmazatelnou stopu, v níž pokračuje syn Pavel Kasík.
Právě jeho vzpomínky a rodinný archiv jsou také jedním z důležitých „stavebních kamenů“ této publikace. K dalším patří jak dokumentace Kasíkovy ilustrátorské tvorby (knižní grafika, filmový plakát), tak především výběr z mnoha stovek listů Kasíkových skic automobilů a dalších dopravních prostředků. Opomenut není ani pozoruhodný článek Václava Kasíka pro časopis Svět motorů z roku 1960, který jasně dokládá autorovu mimořádnou erudici v otázkách automobilového designu či výtvarných aspektů návrhů automobilových karoserií.
V závěru publikace se také čtenáři seznámí se samotnou výstavou Kasíkovy tvorby z roku 2019 a jejími exponáty, z nichž některé obohatily či v nejbližší době obohatí sbírku průmyslového designu Národního technického muzea.
Publikace Václav Kasík – kola, sny a realita byla připravena a vydána v rámci projektu NAKI II Ministerstva kultury ČR Designéři v českých zemích a československý strojírenský průmysl. Celý rozsáhlý projekt byl řešen v letech 2018-2022 v konsorciu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a Národního technického muzea.
* Údaje takto označené jsou povinné a je třeba je vždy vyplnit.
* Údaje takto označené jsou povinné a je třeba je vždy vyplnit.
Katalog k výstavě
Národní technické muzeum, Praha 2021; rozměr 210 x 260 mm, 136 s., ISBN 978-80-7037-321-7
Katalog první retrospektivní výstavy průmyslového designéra, původně ilustrátora a grafika Václava Kasíka (1929-2004).
Mimořádně talentovaný autor četných a pozoruhodných projektů dopravních prostředků (automobily Škoda a Tatra autobusy Karosa v 60. a 70. letech, kolejová vozidla v 70. letech, spolupráce na vývoji prototypů motocyklů ČZ od konce 60. do počátku 90. let), narážel často na limity československého znárodněného průmyslu. Dodnes však budí pozornost díky svým nadčasovým estetickým kvalitám.
Prototypy motocyklů ČZ vyvinuté ve spolupráci s konstruktérem Františkem Pudilem dokazují, že Kasíkovy návrhy mohly být realizovatelné za podmínky těsné a vstřícné spolupráce konstruktéra a designéra. Václav Kasík proslul i jako nadšený příznivec historických vozidel, především motocyklů. I zde zanechal nesmazatelnou stopu, v níž pokračuje syn Pavel Kasík.
Právě jeho vzpomínky a rodinný archiv jsou také jedním z důležitých „stavebních kamenů“ této publikace. K dalším patří jak dokumentace Kasíkovy ilustrátorské tvorby (knižní grafika, filmový plakát), tak především výběr z mnoha stovek listů Kasíkových skic automobilů a dalších dopravních prostředků. Opomenut není ani pozoruhodný článek Václava Kasíka pro časopis Svět motorů z roku 1960, který jasně dokládá autorovu mimořádnou erudici v otázkách automobilového designu či výtvarných aspektů návrhů automobilových karoserií.
V závěru publikace se také čtenáři seznámí se samotnou výstavou Kasíkovy tvorby z roku 2019 a jejími exponáty, z nichž některé obohatily či v nejbližší době obohatí sbírku průmyslového designu Národního technického muzea.
Publikace Václav Kasík – kola, sny a realita byla připravena a vydána v rámci projektu NAKI II Ministerstva kultury ČR Designéři v českých zemích a československý strojírenský průmysl. Celý rozsáhlý projekt byl řešen v letech 2018-2022 v konsorciu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a Národního technického muzea.