Jiří Hulák, Jana J. Pauly; 2017
Národní technické muzeum, Praha 2017, 159 s., ISBN 978-80-7037-278-4
Publikace představuje život a především dílo pozoruhodného designéra, svébytného výtvarníka, uznávaného tvůrce kinetických hraček pro postižené i zdravé děti a dospělé, a konečně autora svérázných a humorných povídek a ilustrací. Neméně pozoruhodná je Králova lidská osobnost, bez jejíchž charakteristických rysů – především laskavosti a velkorysosti – by byla vlastní tvorba těžko myslitelná. Král, který desítky let pracoval ve vývoji obráběcích strojů (nejprve jako konstruktér, od počátku šedesátých let jako průmyslový designér) se totiž po zrušení Výzkumného ústavu obráběcích strojů a obrábění počátkem devadesátých let věnoval naplno tvorbě kinetických objektů a hraček pro postižené děti. Jeho výtvory však na četných výstavách zaujaly a okouzlily většinu návštěvníků, ať šlo o děti či dospělé, postižené nebo zdravé.
Svatopluk Král se narodil 6. května 1926 v Praze-Vršovicích. Vystudoval Vyšší průmyslovou školu strojnickou, a v roce 1946 nastoupil jako konstruktér do nově založené konstrukční kanceláře ředitelství Spojených továren na obráběcí stroje, z něhož později vznikl Výzkumný ústav obráběcích strojů a obrábění (VÚOSO). Od počátku osmdesátých let se intenzivně zabýval tvorbou kinetických zvukových objektů. Po roce 1989 pak proslul jako autor několika stovek kinetických hraček, prezentovaných velmi často v médiích, a vystavovaných i v zahraničí. Od složitějších konstrukcí, na nichž původně pomocí zvuků demonstroval nevidomým dětem základní fyzikální principy, postupně přešel k jednodušším, robustnějším objektům, které lépe odolávaly náporu návštěvníků na interaktivních výstavách. Později se zaměřil na návrh hraček, které by si děti – včetně postižených – mohly samy vyrábět. Od konce osmdesátých let je Svatopluk Král v kontaktu s Národním technickým muzeem. Do jeho sbírek daroval více než sto kinetických hraček, ale také zachráněné modely obráběcích strojů. V posledních letech se zabývá především vtipnými obrázky a texty tvořenými v počítači.
* Údaje takto označené jsou povinné a je třeba je vždy vyplnit.
* Údaje takto označené jsou povinné a je třeba je vždy vyplnit.
Národní technické muzeum, Praha 2017, 159 s., ISBN 978-80-7037-278-4
Publikace představuje život a především dílo pozoruhodného designéra, svébytného výtvarníka, uznávaného tvůrce kinetických hraček pro postižené i zdravé děti a dospělé, a konečně autora svérázných a humorných povídek a ilustrací. Neméně pozoruhodná je Králova lidská osobnost, bez jejíchž charakteristických rysů – především laskavosti a velkorysosti – by byla vlastní tvorba těžko myslitelná. Král, který desítky let pracoval ve vývoji obráběcích strojů (nejprve jako konstruktér, od počátku šedesátých let jako průmyslový designér) se totiž po zrušení Výzkumného ústavu obráběcích strojů a obrábění počátkem devadesátých let věnoval naplno tvorbě kinetických objektů a hraček pro postižené děti. Jeho výtvory však na četných výstavách zaujaly a okouzlily většinu návštěvníků, ať šlo o děti či dospělé, postižené nebo zdravé.
Svatopluk Král se narodil 6. května 1926 v Praze-Vršovicích. Vystudoval Vyšší průmyslovou školu strojnickou, a v roce 1946 nastoupil jako konstruktér do nově založené konstrukční kanceláře ředitelství Spojených továren na obráběcí stroje, z něhož později vznikl Výzkumný ústav obráběcích strojů a obrábění (VÚOSO). Od počátku osmdesátých let se intenzivně zabýval tvorbou kinetických zvukových objektů. Po roce 1989 pak proslul jako autor několika stovek kinetických hraček, prezentovaných velmi často v médiích, a vystavovaných i v zahraničí. Od složitějších konstrukcí, na nichž původně pomocí zvuků demonstroval nevidomým dětem základní fyzikální principy, postupně přešel k jednodušším, robustnějším objektům, které lépe odolávaly náporu návštěvníků na interaktivních výstavách. Později se zaměřil na návrh hraček, které by si děti – včetně postižených – mohly samy vyrábět. Od konce osmdesátých let je Svatopluk Král v kontaktu s Národním technickým muzeem. Do jeho sbírek daroval více než sto kinetických hraček, ale také zachráněné modely obráběcích strojů. V posledních letech se zabývá především vtipnými obrázky a texty tvořenými v počítači.