Marek Ďurčanský, Michal Plavec; 2018
Národní technické muzeum, Praha 2018, 230 s., ISBN 978-80-7037-293-7
Cílem knihy je nahlédnout na řeku Labe jako fenomén, ovlivňující dějiny Čech, zvláště jejich severnější části, v zrcadle staletí a v mnoha ohledech. Nejedná se pouze o otázku dopravy, obchodu a života obecně na vodním toku, ale také o celkové nahlížení na Labe v komplikovaných národnostních poměrech střední Evropy. Na rozdíl od „české“ Vltavy je Labe německou i českou, ale především evropskou řekou. Labe tvořilo přirozenou dopravní stezku od nejstarších dob. Vzhledem k nedokonalé síti pozemních komunikací se mnohdy jednalo o nejvhodnější způsob dopravy, zejména při plavbě po proudu. Lodě také uvezly větší množství nákladu než povozy. Kromě běžných lodí a monoxylů brázdily řeku po proudu rovněž vory.
* Údaje takto označené jsou povinné a je třeba je vždy vyplnit.
* Údaje takto označené jsou povinné a je třeba je vždy vyplnit.
Národní technické muzeum, Praha 2018, 230 s., ISBN 978-80-7037-293-7
Cílem knihy je nahlédnout na řeku Labe jako fenomén, ovlivňující dějiny Čech, zvláště jejich severnější části, v zrcadle staletí a v mnoha ohledech. Nejedná se pouze o otázku dopravy, obchodu a života obecně na vodním toku, ale také o celkové nahlížení na Labe v komplikovaných národnostních poměrech střední Evropy. Na rozdíl od „české“ Vltavy je Labe německou i českou, ale především evropskou řekou. Labe tvořilo přirozenou dopravní stezku od nejstarších dob. Vzhledem k nedokonalé síti pozemních komunikací se mnohdy jednalo o nejvhodnější způsob dopravy, zejména při plavbě po proudu. Lodě také uvezly větší množství nákladu než povozy. Kromě běžných lodí a monoxylů brázdily řeku po proudu rovněž vory.